söndag 6 mars 2016

Vintersådd

Härligt att ständigt få lära nytt! Det här med vintersådd är något helt nytt för mig. Jag har helt snöat in på Sara Bäckmos blogg Skillnadens Trädgård där hon bland mycket annat berättar om vintersådder. Eftersom jag inte har något växthus så blir det varianter på kallbänk som jag testar. Redan 3 februari fixade jag till en kallbänk av en pallkrage som fylldes med kompost och jord på toppen. Ett lock av tålig byggplast behövs också.

I pallkragen längst bort finns den första vintersådden. Den främre fungerar just nu som vinterförvaring av bokashi.

Ytterligare ett sätt att ordna ett gynnsamt klimat för att få de tåligaste grönsakerna att gro tidigt är att sätta sina sådder i en plastback. Borra håll i botten och runt överkanten i en rymlig back och sedan kan du ställa i dina små lådor med vintersådder. Behöver förstås kollas så att det inte blir för fuktigt med risk för att allt ruttnar. Ska bli väldigt spännande att se om detta funkar även för mig!

Här står min plastback med vintersådd och med snö som vattning.
Vad är då lämpligt att så mitt i vintern? Det ska enligt expertisen vara sådant som tål kyla och lite tuffa förhållanden förstås. Jag har valt att så vintersallat, spenat, sommarmorot, dill och bindsallat i pallkragen. I plastbacken finns rosenskära, solros, vintersallat, spenat, spetskål och brysselkål.

De här passar fint att vinterså, utom möjligen rädisor.
  Vitsen med vintersådd är ju att få grönsaker tidigare än normalt och att få kraftiga och fina blomplantor. Nu väntar jag med spänning på vad som händer!

För mer fakta om vintersådd kolla på Skillnadens Trädgård https://sarabackmo.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar