fredag 4 mars 2016

Bokashi vinterförvaring

Plötsligt fick jag ögonen på något nytt, som många andra tydligen är väl förtrogna med men som jag har missat: Bokashimetoden för kompostering av hushållsavfall. Låter kanske inte så upphetsande men är genialisk i mina ögon! Köksavfall (utom förpackningar) samlas i en hink och varvas med ett strö som innehåller mikroorganismer som åstadkommer en jäsningsprocess. Obs luktar inte illa. Efter några veckor kan detta grävas ner direkt i grönsakslandet och omvandlas snabbt till näringsrik jord. Eftersom det blir lite knepigt på vintern kan man förvara det ute, fryst i någon behållare. Så snart allt tinar startar omvandlingen till näring och jord. Läs gärna mer på bokashi.se
Jag tömmer min hink i ett par pallkragar och täcker varje gång med löv, plus lock över.
 
Jag har valt att skaffa specialhinkar med tappkran för att få så säker process som möjligt. En vanlig plasthink med tätslutande lock fungerar också.

 
Här har jag tömt över innehållet i hinken och täcker sedan med löv. Kompost eller jord går också bra men allt är ju fruset nu, löven är det enda som inte är fastfruset. Nu är det bara att vänta på värmen! När allt värms upp startar nedbrytningen och det blir fin näringsrik jord i pallkragen. Min plan är att sätta gurkplantor där framåt sena våren.

 
Förra sommaren testade jag en gammaldags sort som heter äppelgurka 'Lemon' på friland, fick en planta av min syster och fick faktiskt lite gurkor. Verkligen jättegoda. Det är en kulturarvssort från 1894. Häftigt att kunna odla så gamla sorter! Det är Impecta som säljer dessa fröer och i år ska jag dra upp egna plantor och hoppas på mycket större skörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar