tisdag 15 mars 2016

Kratta manegen för växthuset

Varmt och skönt ute, äntligen. Dags att ta itu med senaste projektet: vi har fått ta över ett litet växthus som är något av ett unikum, som växthus kan vara ibland. Det är byggt på en trästomme med tak och väggar bestående av plastfönster avsedda för husvagnar (!) och gamla fönster med glasrutor (betydligt mer vanligt :-). Nu är det nedmonterat och ska rengöras och lagas. Bild kommer när det är ihopsatt igen.
Men så var det platsen det ska stå på. Inte så enkelt att hitta ett bra ställe trots att tomten är stor. Det är ju inte världens vackraste växthus och behöver förstås skapligt med ljus. Det får bli bakom gamla hönshuset - syns inte från vägen och har sol från tidig morgon till ett, två på dagen. Dessutom är det jättefin jord där. Ett aber dock: det växer några krikonträd alldeles intill där växthuset ska stå och det skickar ut rotskott åt alla håll. Dagens jobb blev alltså att gräva upp alla rotskott jag mäktar med och sedan sätta någon slags spärr mot trädet.

Har lyckats få upp en del rotskott från det lilla krikonträdet. Mycket jobb återstår, det är tjockt med rötter från nässlor och kvickrot också.

Hela ytan mellan husväggen och det lilla trädet ska grävas rent från ogräs och jag gillar faktiskt det här jobbet. Tar lite i taget och sedan blir det så himla fint efteråt! Det är verkligen inget stort växthus och jag ska bara ha det till tomater. Det är första gången jag sått tomatfrön så det ska bli riktigt spännande att se om jag lyckas. Valde en plommontomat från Impecta som heter Principe Borghese och som ska vara bra att torka. Tänk den som får så mycket tomater att man måste torka dem!

Detta är vad jag hoppas på, plommontomaten Principe Borghese (bild Impecta).
Passade på att kolla en sådd jag gjorde redan 8 februari av Röd Kvanne. Ställde ut lådorna direkt utmed husväggen åt norr eftersom fröna behöver kyla för att gro. Döm om min förvåning - de har redan satt fart! Det kan annars ta ett år innan de gror. Nu är det bara att hålla tummarna att fortsättningen går lika bra.

I de två små lådorna håller den röda Kvannen på att gro medan Jättevädden i högra lådan ligger lågt än så länge.

Röd Kvanne blir cirka 125 cm hög och har vackra blomställningar (bild Impecta).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar