torsdag 6 mars 2014

Bilder i olika skepnader

                                                              


 
 
Miyako Ishiuchi, årets vinnare av Hasselbladpriset, verkar intressant i sin förmåga att fånga tider och tillstånd med enkla medel. Låter högtravande kanske men det är fascinerande att se hur det alldagliga och enkla kan bli så intressanta bilder. Hur lyckas man med det? Som medlem i en ambitiös och aktiv fotoklubb försöker jag lära mig förstå vad fotografi är och vad jag kan göra med en kamera, inte bara hur. Även om jag verkligen behöver läsa mig det också! Hittills mest familjen, natur och en dokumentation av en stängd vårdavdelning. Dessutom använder jag foto i ett forskningsprojekt. Patienter får låna en kamera och fotografera det de tycker har betydelse för dem i deras rum på sjukhuset. Med bilderna som utgångspunkt intervjuas sedan patienterna. Ett spännande sätt att locka fram tankar och känslor kring ett ämne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar