onsdag 8 november 2017

Med sallat som paradgren


Mycket oväntat har jag blivit en hängiven sallatsodlare i sommar. Bara genom att låta plantorna få ta plats. Istället för att så i rader försådde jag först i tråg, planterade isär i krukor för att sedan plantera ut i pallkrage i växthuset respektive ut på friland. Och vilka sallatshuvuden det blev! Samplantering med kronärtskocka gjorde inte det hela sämre, jättesnyggt helt enkelt. Det var knappt jag hade hjärta att plocka av dem, men snart åt vi sallad tre gånger om dagen och gav bort till vänner och bekanta. Det blev mycket sallat! På bilden är det bataviasallaten Cardinale till vänster och ekbladssallaten Red Sallat Bowl. Av de här två är nog Cardinale godast.


Huvudsallaten Murielle (ovan) blev en favorit, mild och fin smak och vackra blad.


I mitten av september hade kronärtskockorna tagit över scenen med sina dramatiska blad och knoppar. Under kronärtskockorna fortsatte utplanteringen av nya sallatsplantor allteftersom jag skördade.Totalt har jag odlat sex sorters sallat i sommar och har definitivt blivit biten. Nästa år kan det bli ännu fler sorter.


Några knoppar har blev så pass stora att det blev lite mat på dem, men de här kan man ju odla bara för utseendets skull!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar