tisdag 27 september 2016

Mina rosor

De blir fler, rosorna. Trots att jag inte är nån rosfantast så rätt vad det är har jag trillat dit igen. Helst ska de dofta och förstås ha vackra blommor. Mina rosor får inte fjäsk så de behöver vara tåliga också. När vi flyttade hit fanns redan denna gammaldags ros, som doftar fantastiskt. Vet inte vad den heter, men finns hos några grannar också så den är inte ovanlig.


New Dawn är en favorit och införskaffades ganska snart efter att vi kommit hit. Den har hankat sig fram men kommer i alla fall igen varje år och blommar långt fram på hösten. Den har en ganska svag doft men fantastisk färg och form, speciellt när den är nyutslagen.


Rosa Moyeesi är en lite annorlunda ros, blir 3-4 meter hög (hoppas det dröjer ett tag) och har enkla men oemotståndliga blommor. Blombladen är intensivt djupröda, matta och längst in en krans av röd-gula ståndare. Därtill röda vackra nypon på hösten.


Förra året var det dags igen: två klätter-/buskrosor inköptes, som ska vältra sig över muren mot landsvägen. Och förstås imponera på förbipasserande, men där är vi inte än. Dels är det Constance Spry, en rosa skönhet


och dels Stanwell Perpetual även den rosa och som ska blomma hela sommaren, när den väl fått fart.


En ros som blivit otroligt populär är honungsrosen som är med i vartenda trädgårdsreportage. Och inte utan anledning. Vackra honungsdoftande vitgula blommor i enorma mängder gör den oemotståndlig. Så även för mig, så nu har vi en som är inne på andra året och redan behöver förstärkning av spaljén.


Den absoluta favoriten är ändå den här gammaldags rosen med mängder med blommor och underbar doft. Jag hittade den under en stor ek i skogbacken på tomten i Moholm. När den fick komma i fet fin jord började den växa ordentligt och blommade i överflöd. Från att bara ha varit en liten kvist blev den på ett par tre år en två meter hög buske. Det är lätt att ta rotskott och den har därför fått följa med mig när jag har flyttat och har även delats ut till familj och vänner.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar